Parhaat vinkit kirjasta: Neuro Web Design: What makes them click?
Niko
16. syyskuuta 2024
Tere! Aloin hiljattain lukemaan kirjaa Neuro Web Design: What Makes them Click?, jonka on kirjoittanut filosofian tohtori Susan M. Weinschenk.
Kiinnostuin ensisilmäyksellä kirjasta, koska se yhdistää kaksi lempiaihettani: neurotieteen ja webbisuunnittelun!
Menen vasta 1/4 kohtaa kirjasta, joten tässä oppeja alkupuolelta, ja jos tykkään tulevastakin, niin julkaisen 2. osan vinkeistä.
Vastavuoroisuus on vahva sosiaalinen tekijä
Kirjassa kerrotaan kokeesta joka tehtiin kontrolloidussa huoneessa. Huoneeseen on astunut koehenkilö, joka odottaa toista koehenkilöä ja kokeen pitäjää paikalle. Pian huoneeseen astuu se toinen "koehenkilö" nimeltä Joe, joka todellisuudessa on osa koetta.
Koe on seuraavanlainen: Joen tarkoitus on myydä arpalippuja. Jos Joe tekee palveluksen ennen lippujen myyntiä, miten se palvelus vaikuttaa myyntiin?
Joe astui huoneeseen ja tervehti koehenkilöä. Hetken juteltuaan Joe menee limuautomaatille, ja tuo tullessaan myös koehenkilölle limun, joka on palvelus.
Tämän jälkeen Joe tarjoaa arpalippuja myytäväksi koehenkilölle $5 hintaan. Koska Joe teki palveluksen aiemmin pyytteettä, koehenkilö usein tuntee tarpeeksi tehdä vastapalveluksen.
Koe tehtiin useilla eri henkilöillä, ja lopputulos? Koehenkilö osti arpalipun 50% todennäköisemmin, jos Joe antoi limun koehenkilölle hyvästä tahdostaan.
Mitä sain tästä irti: Esimerkki vahvisti ymmärrystäni siitä, miten on tärkeä olla hyödyksi pyytteettömästi muille, niin ennenpitkää se kyllä palaa takaisin. Alex Hormozi sanoi jossain videossaan: "Anna, anna, anna, anna, ja vasta sitten pyydä."
Joku voisi tulkita tämän idean niin että ihmisethän käyttäisi vain hyväksi tällaista tyyppiä. Mielestäni ja kokemuksestani se on vaan niin, että jos pystyt luomaan ihmisille mahdollisimman paljon arvoa, niin kyllä se tulee resurssien puitteissa kotiin päin ennen pitkää. Ja varmasti moninkertaisesti verrattuna siihen, kuka antaa minimaalisesti.
Liian monta vaihtoehtoa voi tarkoittaa ettemme valitse ensimmäistäkään
Selitän lyhyesti toisen kokeen mistä kirjassa mainittiin: Ostoskeskuksessa oli hillokoju. Testattiin miten hillopurkkien määrä vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Ensiksi esillä oli pöytä jossa oli 6 hillopurkkia, ja myöhemmin pyötä jossa oli 24 purkkia hilloja.
40% Asiakkaista pysähtyi 6 hillopurkin ääreen
MUTTA
30% näistä asiakkaista osti tuotteen
ja..
60% eli useampi ihminen pysähtyi laajemman valikoiman ääreen, jossa oli 24 hillopurkkia
MUTTA
vain mitättömät 3% osti tuotteen!
Mitä tästä opimme? Suurempi valikoima houkutteli enemmän ihmisiä, mutta tuo joukko osti vähemmän tuotteita kuin ryhmä, jolle esiteltiin vähemmän vaihtoehtoja.
Mitä tämä voi tarkoittaa verkkokaupallesi? Laaja valikoima on hyvä, mutta iso määrä samalaisia tuotteita voi tarkoittaa ettei asiakas tee päätöstä ollenkaan, joten ratkaisu on joko karsia turhia tuotteita, tai ehkä parempi on antaa suosituksia, tehdä nostoja tietyistä tuotteista, ja kaventaa vaihtoehtojen määrää visuaalisesti tai kategorisoimalla. Kohdistetumpi on parempi.
Kiinnostuneet asiakkaat haluaa tuotteen tänään, nyt, heti
Ihmisen aivot koostuu uusista aivoista (neokorteksista), joka on rationaalinen, mietteliäs aivo, keskiaivoista, joka vastaa tuntemuksista ja vanhoista matelijan aivoistamme, joka löytyy muiltakin alkeellisemmilta eläimiltä - se vastaa selvitymisestä.
Asiakaskäyttäytymisen kontekstissa keskiaivolohko vastaa myös impulsiivisesta ostamisesta.
Yksi idea kirjasta on: Jos tuotteen voi saada välittömästi (eikä ajan kanssa) tyydyttämään jonkun tarpeen, se puhuttelee keskimmäistä aivolohkoa merkittävästi.
Eli verkkokauppiaille se tarkoittaa, nopeaa toimitusta, mainintaa siitä, mainintaa NOPEASTA ostoprosessista ja NYT, VÄLITTÖMÄSTI ajatuksen viljelemistä silloin kun se on sopivaa.
Sinä, sinä, sinä
Lue tämä kappale: “Tässä ohjelmistossa on monia sisäänrakennettuja ominaisuuksia, joiden avulla voit ladata, järjestää ja tallentaa valokuvia. Valokuvia voi hakea vain muutamalla askeleella.”
Lue nyt tämä kappale: “Voit ladata valokuvasi nopeasti, järjestää ne haluamallasi tavalla ja tallentaa ne niin, että niitä on helppo jakaa ystävillesi. Löydät minkä tahansa kuvan vain muutamalla askeleella.”
"Sinä" sanan käyttäminen on automaattinen tapa napata vanhojen aivojen huomio.
Oon vasta lukenut 1/4 kirjasta, ja se antaa kyllä hyviä näkemyksiä ihmisten aivotoiminnasta ja ostokäyttäytymisestä. Toivottavasti loppuosassakin tulee loistavia vinkkejä, niin jaan ne tänne toisessa osassa 🙂👍
Niko